نیاز به رویکردهای هنری و زیبا شناسی از رازهای شگفت انگیز خلقت محسوب می شود که درون مایه آدمی نیز از آن نشأت می گیرد. به همین خاطر انسان همواره به دنبال این حس زیبایی شناسی و پرورش خلاقیت ها است. خداوند این حس گرانبها را در درون تمام آدمیان خلق کرده است. ولی هرکس به توان خویش می تواند آنرا پرورش دهد و از قوه به فعل بدل سازد. هنرمند با روح لطیف و حساس خود در اعماق جهان هستی به دنبال ظرافت و زیبایی ها است؛ زیباییهایی که همه نشان از معبود یکتا دارد و انسان را به سوی آرامش و آسایش دعوت می کند. هنرمند خالق زیباییها است. پس سعی می کند هر آنچه را که در جهان هستی وجود دارد به زیبا ترین شکل ترسیم کند. هنر میناسازی نیز یکی از جنبه های آفرینش زیبایی است؛ هنری که آمیخته با عشق و سوز آتش است.

 هنرمند میناساز اگر بخواهد که اثرش ماندگار بماند باید احساسات درونی خود را بر روی ظروف جلوه گر سازد و سپس آن را به دل آتش بسپارد. هنری که باید عاشق آن باشی و گرنه در میانه راه خواهی ماند. 

مطالعه بیشتر...

از هنر میناسازی تعاریف مختلفی شده؛ازجمله در فرهنگ فارسی معین آمده است:«مینا ماده ای است از لعاب و شیشه ای حاجب ماوراء یا شفاف که آن را روی کاشی و فلزات برای حفظ نقش و نگار به کار می برند و ترکیبی است ازلاجورد،طلا و امثالهم که درکوره می برند و شفاف مثل شیشه کبود رنگ بیرون می آید» و بعضی آن را هنر آتش و خاک می دانند.

در فرهنگ نظام نیز هنر میناسازی چنین تعریف شده است:

«مینا ماده ای است از جنس شیشه و چینی کبود رنگ که بر فلز و جز آن مالیده بر آن نقش و نگار کنند و آن را میناکاری گویند».

در ناظم الاطبا درمورد هنر مینا نوشته اند:«سنگی شبیه به لاجورد،که بدان بر روی نقره و طلانقاشی می کنند و در فرهنگ آنندراج آمده است:رنگی باشد مثل شیشه ریزه الوان که از فرنگستان می آورند و  آن را در آتش مخلوط ساخته،بر طلا و نقره و مس،که کنده باشند،بریزند تا نقوش و خطوط آن کنده بدان رنگ گیرند.

مطالعه بیشتر...

در سرزمین ایران، هنر از دیرباز ارزش و منزلت خاصی داشته و هنرمندان ایرانی با رویکرد به زیباشناسی و توجه خاص نسبت به انسان و ارزش های والای آن و ارتباط با خالق هستی به خلاقیتهای هنری می پرداخته اند.

هنر ایرانی در طول تاریخ فراز و نشیب های فراوانی را پشت سرگذاشته، گاه هنرمند ایرانی هنر کشورهای دیگر  را  جذب و با فرهنگ خود هماهنگ و همخوان کرده و گاه نیز بالعکس، فرهنگ ایرانی الگویی برای دیگر جوامع قرار گرفته است. هنگام استیلای دشمن، هنرمندان و اندیشمندان ایرانی دشمن را مغلوب فرهنگ و هنر خود  می کردند. 

تیموریان،مغولان و اعراب اگرچه از این فرهنگ کهن بهره ای نداشتند،لاجرم به علت قدرت جذبه تمدن ایرانی،شیفته فرهنگ و هنر این مرز و بوم شدند و بعدها خود به ترویج آن هنر پرداختند.در دوران حکومت سلجوقیان سرزمین ایران اوج قله هنر بود.در دیگر دوران اسلامی نیز ایرانیان مبتکر  بسیاری از علوم و فنون و هم چنین هنر های بی بدیل بودند.

مطالعه بیشتر...

میناکاری هنری با پیشینه‌ ای در حدود پنج هزار سال است که برای زیبایی بخشیدن زیور آلات و ظروف مختلف استفاده می شده‌ است. این هنر ترکیبی ازآتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته می گردد و نقش‌های زیبایی را می‌آفریند. به گفته برخی کارشناسان و درپی تطبیق دادن میناکاری‌ های بیزانس با آثارایرانی این هنر در ایران شکل گرفته و سپس به دیگر کشورها رفته‌ است.

امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می شود ولی می توان بر روی طلا و نقره نیز آنرا به عمل آورد. طلا تنها فلزی است که به هنگام ذوب شدن مینا اکسید نمی شود.از این رو امکان اجرای طرحی همراه با جزئیات و باشباهت هر چه تمام تر بر روی مینا را ایجاد می کند درحالی که مینا های مسین و نقره ای چنین  کیفیتی را ندارند.شکل‌گیری مینا نیز از ترکیب اکسیدهای فلزات و چند گونه نمک درمجاورت حرارت بالا می‌باشد که رنگها در طول زمان و بر اساس دما بوجود می‌آیند

انواع میناکاری

مطالعه بیشتر...

مشكل به توان گفت از چه زمانی هنر میناكاری در ایران رواج گرفته است زیرا از روزگاران پیش از عهد صفویه (سده دهم هجری) نمونه هایی از میناكاری دردست نیست و از دوران صفوی هم نمونه های قابل ملاحظه ای برجای نمانده است.لكن دردوران قاجار میناکاری به مقدار كم وجود داشته و اشیایی مانند سرقلیان و كوزه قلیان و كوزه و بادگیر قلیان را مینا كاری می كرده اند. در دربار پادشاهان قاجار مخصوصاً ناصرالدین شاه كه قلیان كشیدن از سرگرمی های او بوده قلیان های میناكاری شده وجود داشته است.هم چنین درخانه های اشراف و بزرگان آن عصر نیز این قبیل اشیا میناكاری شده موجود بوده است.اشیاء دیگری مانندكمربند، آفتابه لگن، انفیه دان، گلاب پاش، گوشواره، اشك دان و قوطی سیگار میناكاری شده نیز موجود است.

مطالعه بیشتر...

درباره مینارت

مديريت هنرپرور این مجموعه افتخار همکاری جمعی از اساتید و نخبگان هنر را داشته و با الهام از روش هاي نوين و ابتكارات منحصر به فرد و تلفيق خلاقانه هنرهای مينا،خاتم، مينياتور(نگارگری)اقدام به ارائه انواع محصولات ماندگار و با ارزش جهت سرمايه گذاری انديشمندانه گردیده است. 

بخشی از فعالیتها

جشنواره خواهر خواندگی اصفهان در فرایبورگ آلمان،شرکت در میزگرد فرانسه(هنرهای صنایع دستی)،نمایشگاه مهرجان دبی و جشنواره باکو در آذربایجان،جشنواره هنری سوریه نمایشگاه بین المللی تهران، نقاشی دیواری هتل کوثر، کاخ لویزان و هتل عباسی،برگزاری نمایشگاه در انجمن MS ایران

محصولات قابل سفارش

ساعت روميزي و ديواري با ابعاد و اشكال انحصاري، انواع ديوار كوبها بصورت قاب عكس، بشقاب و .... سرويسهاي دكوري بصورت ست پارچ و ليوان و ... انواع بچ سينه پرسنلي، لوح سپاس،تقدير و تشكر، نقاشیهای دیواری به سبک دوره صفویه و قاجاریه، گره چینی بر روی سطوح مختلف و....